hye guys... waddup????
hari ni Fie nak bercerita sikit pasal Hari Tanpa Beg Plastik. hhhape??? tak pernah dengar??? whoaaaaaa...
Ok lah, let me tell you.. Kerajaan dah pun tetapkan bahawa
HARI SABTU ADALAH HARI TANPA BEG PLASTIK
gile gempak kan??...
then Fie pun ade satu cerita yang agak kena mengena pasal kempen ni. lebih kurang masa 7 Januari lepas. Me, Little Miss Nieya and Mr. Hubby pergilah shopping for groceries, kat Tesco. for me, personally, even kalau takde Campaign No Plastic Bag ni pun we have been lugging our very own eco-friendly bag since like a year ago walaupun ianya besar gajah. yang ni kitaorang beli kat IKEA.. harga dia cuma RM1.99 je, dan memang besar. bawak tiga dah cukup..
![]() |
| Image courtesy of Danny (since i don't have them now) |
kitaorang akan cuba elakkan pakai beg plastik.. sebab?? semenjak kami ade kesedaran sivik ni.. Alhamdulillah.. lagipun ni semua Bu buat untuk Little Miss Nieya & our next generation. InsyaAllah. lagi satu sebab, iyelah rumah kitaorang ni bertingkat - tingkat, kalaulah nak angkut beg plastik tu.. berapa kali pulak nak turun naik kan??? huhuhu... ponat den & Mr. Hubby den..
bila lah dah shopping - shopping, mestilah masa untuk membayar.. alahai, memang dah jadi kebiasaan yang kami akan di tenung, dilihat dan diumpat semasa kitaorang nak masukkan barang - barang tu dalam reusable beg yang kitaorang bawak tadi. semua mata kat kaunter tu akan stares, confused and act weirdly. ade lah bengangnya jugak, maybe diaorang fikir.. "apelah diorang buat ni" (yang ni yang tak tengok TV atau baca paper) atau cakap dalam hati "hari ni kan hari Jumaat, esok baru hari Sabtu Free-Plastic Bag Day, excited la diaorang" (yang ni pulak yang tak de self awareness). taula hari ni bukan hari Sabtu, kenapa, nak buat kerja amal macam ni kena jugak tunggu hari sabtu ke? hari lain tak boleh???? atau kenapa nak kena tengok saya & Mr. Hubby macam tu? nasiblah Mr. Hubby menguatkan semangat memasukkan our groceries dan dia memang buat tak tau.. Relax je. Fie gelabah sikit (kuang kuang kuang!!)
bila dah settle, kitaorang pun blah.. See, this is Malaysian!!
so you guys, to let you all knows, since 1st January lagi Government dah declare buat No Plastic Bag Day Campaign @ Kempen Hari Tanpa Beg Plastik. let say, kalau korang pergi shopping on Saturday, masih ada lagi beg plastik (jangan risau, Government tak la mean sgt) kalau korang still insist on plastic bags, korang have to pay 10 sen untuk setiap satu beg plastik tu. bayangkan kalau korang belanja kat Hyper Market. berapa banyak pulak beg plastik yang nak di bayar?? 10 sen boleh jadi maybe RM2.00. rugi.. baik buat makan, tambah 40 sen dapat beli cool blog!! hahahaha. (tapi nampak sangat korang will be caught UNAWARES)
so.. have you started using eco shopping bags yet? I feel like I sound preachy on this subject and I apologize but it’s such a SMALL thing to do which has such a positive impact. imagine if we all stopped using plastic bags? hurmmmmm!!
banyak jugak tempat yang dah support campaign ni.
e.g - Carrefour, Giant Hyper Market, Tesco, 7-Eleven, Watson, Jusco Aeon (yang Fie tau je lah)


No comments:
Post a Comment