hye guys,
entry kali ni saya selesa berbahasa melayu rojak. hihi tukar angin lah pulak even i'm not very good in english it doesn't mean i'm better in malay.. well.. banyak yang perlu saya pelajari.. dalam dunia ni.. pengalaman banyak mengajar saya, merata rata tempat saya pergi mencari rezeki yang halal dan untuk membantu suami meningkatkan ekonomi kami.. bukanlah ketahap yang kaya - raya, cukuplah saya katakan untuk menampung perbelanjaan bulanan, membeli barang keperluan kami sekeluarga, untuk menabung dan untuk pergi makan angin skali-skala..
dulu saya pernah impikan untuk mempunyai kuasa "unlimited money power" kemana sahaja saya nak pergi, masa tu juga saya akan booked ticket, bersiap, shopping untuk keperluan melancong yang boleh saya lakukan pada satu hari.. wow.. sanggat tinggi cita - cita tu.. insyaallah.. mudah - mudahan kalau doa saya yang kusyuk setiap malam diperkenankan allah s.w.t. mudah - mudahan diwaktu itu saya tidak akan lupa bumi yang dipijak, langit yang dijunjung.. pencipta saya yang satu dan darah daging yang mengalir di diri ini.. amin. semoga rezeki saya, rezeki suami saya dan rezeki anak saya dan bakal anak - anak saya nanti hanyalah dari sumber yang halal. insyaallah...
bercerita mengenai rezeki ni.. teringat cerita lama, dululah.. sewaktu mula-mula saya bekerja. banyak kerja yang saya lakukan antaranya, cashier di mega pavilion cinema, retailer bonia, retailer perfume (clinique),customer service (amway) retailer kedai buku, admin clerk (mmhe), general clerk (mmhe), account clerk (jk wire), personal assistant(jatibina & meastro), secretary(jp logistic), hihi, satu je yang melekat buat masa ini, customer service.. jauh skali dgn course yang saya ambil sewaktu menuntut ilmu dulu.. erm, computer science & customer service. tapi saya happy dgn kerja ni...
dulu sewaktu mula mula bekerja di mse (as known as mmhe), kalau pergi kerja saya selalu menjadi pembonceng motor dan pergi bersama papa, kelakar kalau difikirkan, saya sangat takut naik motor even saya memang selalu menaikinya dulu.. (ex5 dgn suzuki125, jauh bezanya ) mengetahui bahawa jalan yang akan saya lalui untuk ke pasir gudang selalu jam jadi papa lebih selesa menaiki motor, waktu hujan pun sama, pernah saya merungut yang saya nak naik kereta, papa selalu balas, “pergilah sendiri” (papa sememangnya tahu saya tak suka bawa kereta kerana saya perlu berjalan masuk ke yard, tempat parking kereta sangat jauh dari office saya, lebih kurang 800m, kalau papa bawak kereta, papa akan menghantar saya dulu dan kemudian papa akan parking di dalam yard sahaja, untuk pengetahuan semua, hanya org yang mempunyai ‘mse sticker pass’ sahaja yang boleh membawa masuk kenderaan mereka, since papa pakai sticker itu di motornya, saya tak dapatlah lekatkan pada kereta, takkan nak suruh papa berjalan pula, saya tak lah sekejam itu, kesian papa.) kalau saya kata “hujan papa, susah naik motor, nanti baju apis basah”, papa akan balas, “nak naik kereta, esok bgn pagi” hihi ape sangatlah nak kena bangun pagi,tapi bila 6.30am papa dah siap untuk bertolak ke tempat kerja, saya pula terkejut, masuk kerja pukul 8.00am dan seawal itu pula saya harus ke ofis. tapi sendiri dah buat janji, kenalah patuhi, nanti dalam kereta, tidurlah lagi.. =) tak baik saya, kesian pula papa, selalu mengikut kemahuan saya, sedih pula kalau di ingat ingat waktu itu.


kini dah hampir 1 tahun 5 bulan saya mening galkan mmhe, rindu pula pada environment disana, bak kata alin, mmhe tetap dihati.. =) Selalu kalau saya dtg kerja (MMHE) tidak perlu risau tentang makanan, ade sahaja yang belikan, kalau tak belikan pun hari tu mesti ade makan-makan. bayangkan setiap bulan ade makan-makan. U See U Act punye ceremony (dept. mana yang banyak isi chit U See U Act menang & dapat duit buat makan-makan... HSE provide A to Z), b irthday ceremony (yang ni tak boleh blah, setiap bulan ade, exclude bulan Ramadhan lah.. sbb ms tu puasa, so delay sampai raya) , hari raya ceremony (dua kali setahun), nak menyambut Ramadhan pun ade(masa ni kena masak sendiri & bawak ke office, makan sama-sama, tukar-tukar lauk), Farewell pun masuk skali. MMHE is all about food.. hehehehe.. kerja pun enjoy je.. makan cukup.. RINDUNYA MMHE!!...
tempat kerja lain yang saya kerja, takde macam tu.. ye lah.. lain padang, lain belalang kan?? oklah.. kita end dulu thread ni.. will be back soon.. =)
to be continue....

No comments:
Post a Comment