Salams...
belum pun ma'al hijrah atau tahun baru.. tapi sibuk - sibuk nak berhijrah pulak.. dah kenapa?
Fie rasa mesti ramai yang tertanye - tanye. tapi tak semestinya nak berhijrah kena tunggu tahun baru kan? yang penting hati dan penghijrahan tu mesti la membawa kebaikkan, bukan merugikan.
nak dijadikan cerita, lately ni Fie banyak membaca dan banyak juga kisah - kisah yang meninggalkan kesan. penghijrahan pertama yang sangat memberi impak pada Fie ialah bertudung. mengakui yang usia ni semakin meningkat dan ajal boleh datang menjemput pada bila - bila masa sangat membuatkan Fie rasa takut. dulu, pakai tudung Fie rasakan hanya untuk berfesyen. not truly honest on it. anytime nak pakai, pakai lah. bila dah jemu.. Fie off. Masya'Allah. when i think about it, Nau'zubillah. i'm so naive. so shame on me. dulu outfit pun mesti low cut jeans, top shirt yang agak ketat dan yang paling and must have on my wardrobe is of cos la skirts, (mini skirts, pencil skirts, high waisted skirt). for me benda tu fesyen, kalau tak ikut.. outdated la.. dan bila bekerja ni mesti la kena ader look, kena attractive, baru la confident. tapi Fie lupa.. orang memang sedap memandang, dosa? kita yang tanggung.. Masya'Allah, dah tak sanggup nak mengingatnya.
i am not praising myself (liked i'm too good to talk about it).. i just wanted to share my views because it may be that a certain thing can influence us in a big way.
so.. sekarang Fie start balik pakai Scarf/Hijab. sikit - sikit, Fie kumpulkan balik baju - baju yang elok dipadankan dengan Scarf/Hijab. kalau dulu, memang la pakai Scarf/Hijab, tapi baju tu ketat, lengan pendek.. baik lupakan je la kan? memang nampak sangat tak ikhlas bertudung.
Fie mohon, dan berdoa bersungguh - sungguh, jangan la ditarik semula hikmah yang telah diberi ni. mudah - mudahan kemanisannya kekal hingga ke akhir hayat.
sebelum Fie pakai tudung, puas Fie mengadu kat hubby, panas.. panas, nak jalan - jalan mesti malam. kalau siang panas. (*sigh) tapi Alhamdulillah... selepas Fie menggenakan tudung, rasa panas tu sedikit demi sedikit berkurangan (tak la tak panas langsung, cuma.. ntah la susah nak diceritakan). Alhamdulillah Syu'kur. terasa nikmatnya.
Fie mohon, dan berdoa bersungguh - sungguh, jangan la ditarik semula hikmah yang telah diberi ni. mudah - mudahan kemanisannya kekal hingga ke akhir hayat.
sebelum Fie pakai tudung, puas Fie mengadu kat hubby, panas.. panas, nak jalan - jalan mesti malam. kalau siang panas. (*sigh) tapi Alhamdulillah... selepas Fie menggenakan tudung, rasa panas tu sedikit demi sedikit berkurangan (tak la tak panas langsung, cuma.. ntah la susah nak diceritakan). Alhamdulillah Syu'kur. terasa nikmatnya.
so far, Fie belajar memperbetulkan mana yang agak kurang betul. Fie implement sikit demi sikit sebab kita manusia kan? mana boleh terus perfect 100%. tipu la kalau ada yang macam tu. so, Fie masih lagi belajar, memperbanyakkan membaca dan bertanya kepada yang pakar dan amat penting juga untuk menjauhkan diri dari perkara - perkara yang boleh mendatangkan fitnah dunia. Alhamdulillah. Fie sangat bersyu'kur sebab Fie dapat merasai hidayah Allah kali ni, begitu manis dan nikmatnya hanya Allah dan orang - orang yang dah merasainya aja yang tahu.
tapi kalau setakat bertudung je, belum lagi sempurna..
jadi sucikanlah hati.. lakukan suruhannya dan jauhi laranggannya.
Fie rasa semuanya faham kan dengan apa yang cuba Fie sampaikan?
dulu Fie pun banyak juga yang lopong, Fie akan cuba cukupkan 5. budak kecik boleh, malu kalau kita tak boleh. Nieya pun dah start hafal surah dan bacaan untuk solat. semoga anakku juga akan memperoleh kemenangan di dunia dan akhirat. Amin.
dan untuk kita juga, semoga kita menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya, beriman untuk menjadi contoh kepada generasi kita, bangsa dan agama. Amin.
Fie rasa semuanya faham kan dengan apa yang cuba Fie sampaikan?
dulu Fie pun banyak juga yang lopong, Fie akan cuba cukupkan 5. budak kecik boleh, malu kalau kita tak boleh. Nieya pun dah start hafal surah dan bacaan untuk solat. semoga anakku juga akan memperoleh kemenangan di dunia dan akhirat. Amin.
dan untuk kita juga, semoga kita menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya, beriman untuk menjadi contoh kepada generasi kita, bangsa dan agama. Amin.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. - Al-Ahzaab 56
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. - Al-Ahzaab 56
اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى اله سيدنا محمد
setiap perbuatan bergantung kpd niat & insyaALLAH niat kamu akan terlaksana tapi jgn lah sampai memecah-belahkan shaf umat ISLAM yg memang pada masa ini kurang lurus & ingatlah bahawa setiap muslim adalah bersaudara maka HARAM bagi kita untuk mengambil nyawa, harta & maruah sesama muslim secara batil
setiap perbuatan bergantung kpd niat & insyaALLAH niat kamu akan terlaksana tapi jgn lah sampai memecah-belahkan shaf umat ISLAM yg memang pada masa ini kurang lurus & ingatlah bahawa setiap muslim adalah bersaudara maka HARAM bagi kita untuk mengambil nyawa, harta & maruah sesama muslim secara batil
.dan ingatlah siapa yg menanamkan kalimah tauhid dlm diri kita


No comments:
Post a Comment