fuh... rasa macam lama sangat tak update blog ni. since satu lagi cerita kesedihan dalam hidup ni. memang tak ada mood langsung Fie nak updated. insyaAllah.. mudah mudahan rasa kehilangan itu akan berkurangan.
Al-Fatehah untuk Arwah Mak & Abah tersayang. Amin.
Ok.. Actually Fifie nak bercerita pasal Amoebic Keratitis atau simptom yang seakan-akan sama dengan Pink Eye, memang *tak boleh blah* sakitnya. kepada sesiapa yang baca post ni, Fie nak nasihatkan pada korang yang pakai contact lens, dengar lah nasihat Fie ni. adalah lebih baik dan selamat kalau korang bertukar pada cermin mata. tahap keselamatannya memang terjamin. bukan lah nak kata contact lens tak bagus, memang dulu Fie pakai yang untuk 1 tahun punya, jaga memang perfect. selalu gi treatment kat optometrist. tapi you all, keadaan cuaca yang panas dan sangat berbahang sekarang ni memang lah tak dinasihatkan, sebab??? cuaca kita sekarang terlalu panas.. so mata, kulit memang cepat kering. walaupun you all kata kerja kat dalam office bukan kat tengah panas.. tapi sebenarnya air-cond tu lagi cepat mengering dari bahang matahari. tengok je lah kulit korang tu kalau kerja kat office, kan kering kan?
tapi kalau nak pakai jugak, erm bertukarlah pada 1 day Acuvue. lagi bagus dan selamat. pakai buang. lagi satu, sekarang Fie nampak dah bersepah sepah contact lens yang murah. ade kat blogshop atau facebook. buat pengetahuan korang, dulu pun fie ade beli jugak. konon nak mata nampak besar, skali je pakai satu hari mata merah dah macam Dracula.
tgklah mata Fie masa ni.. disebabkan contact lens tu le
Ok ceritanya macam ni, its happened on 16/11 hari tu. masa Fie pakai lens, memang 100% ok tapi petangnya, masa nak balik rumah.. mata Fie da start sakit.. macam gatal-gatal, tak pink pun. masih macam biasa. tapi bila balik rumah, Mr. Hubby tolong titis eye drop (Optrex) terus mata Fie sakit sangat. tak boleh bukak langsung, pedihnya Allah saja lah yang tau. tapi bila tutup mata, ok.. so dah macam tu terus tido sampai esok. the next day, mata ni nampak macam jerebu. Fie tanye Mr. Hubby *jerebu ke* then Mr. Hubby cakap.. *mana ade*, so buat tak tau je la. habis breakfast Mr. Hubby hantar Fie balik rumah semula then Mr. Hubby hantar Batrisya ke rumah Mama since Mama nak bawak Batrisya ke mana ntah (lupa). bila dah sampai rumah, Fie tengok tv, tapi lama kelamaan nampak macam jerebu tebal pulak and dah tak boleh nak focus even pakai cermin mata. Mr. Hubby call tanye nak pergi klinik ke tak, of cos nak.. mata ni dah tak tau kenapa. dalam hati ni rasa macam terasa nak buta. owh tidak, sedihnya.
masa pergi klinik mata Fie silau dengan cahaya. tak boleh tengok atau buka, so kena pakai sunglasses. bila doctor tu tengok. dia macam marah pulak. alah, manalah tau.. dia cakap sebab mata terlalu kering, dalam cuaca sekarang, contact lens dah tak releven. owh.. ok.. barulah faham.. lepas dapat ubat, balik rumah Mr. Hubby suruh makan ubat and titis eye drop and he tells nak off to work semula. (Fifie masih bercuti sebab tengok Mak yang masih lagi di HDU (high dependency unit) tapi Fie pun sakit jugak. teruslah MC. hihi ) bila terjaga dari tidur, macam nak mandi then kalau mandi mestilah kita basahkan muka, nak dijadikan cerita masa basahkan muka tu mata termasuk air. Ya Allah sakitnya tuhan je lah yang tau.. Fie terus cepat - cepat habiskan mandi (mata memang dah tak boleh bukak langsung) duk kat katil dan Fie bergelap (tak bukak lampu langsung since tak larat nak cari suis lampu) sampai la Mr. Hubby balik kerja dalam kul 8.00++ (sekali harung fetch Batrisya kat rumah Mama) HuHuuuuu sakitnya, mata tak boleh bukak langsung even bergerak pun tak boleh.. sakit. Fie ajak Mr. Hubby pergi sengsei (kedai yang jual ubat ubatan berasaskan herba cina) sebab selalunya ubat sengsei ni lebih baik dari hospital, malangnya takde la pulak. dia pun adviced pakai ubat hospital atau klinik. Mr. Hubby ajak jugak ke hospital, tapi den tak larat la, even goyang - goyang dalam kereta nak sampaikan ke taman perling tu pun sakit. lagi la nak ke hospital.. jauhhh. tak larat nak duk dalam kereta lama-lama.. so dari sengsei terus balik rumah, Mr. Hubby suruh makan ubat and titiskan eye drop then suruh terus tido.
Fie rasa jadi orang buta sekejap hari tu. betul, sikit pun Fie tak boleh bukak mata. semuanya Mr. Hubby assist. Fie even tak tau baju ape yang Fie pakai masa nak pergi sengsei tu. tapi no worries la. Mr. Hubby i great taste. Hihihi.. Well, almost 5 days jugak Fifie sakit mata masa tu. kalau nak tengok jauh atau dekat, sekarang pun tak ok lagi. pills, antibiotics and eye drop still taken. tak tau sampai bila, maybe nak kena tukar cermin mata. tapi tak pergi check lagi.
u know what, hati ni sangat tersentuh bila melihat betapa sabarnya Mr. Hubby handle situation Fie masatu. sangat Cool, Fie pulak yang marah marah, cepat naik angin. kesian Mr.Hubby and another one, my darling
*conclusion*
*To My Beloved Mr. Hubby, thanks for being a lovely husband and father. Thanks for your patience, thanks for your love, thanks for all your words of encouragement. I do hope my Mr. Hubby read this because he really is the best thing that ever happened to me*
*To Batrisya, Ibu hope someday you'll find this. Ibu love you so much. thanks for helping Ibu ye.*
*To Batrisya, Ibu hope someday you'll find this. Ibu love you so much. thanks for helping Ibu ye.*
much love xoxo,

1 comment:
tsk. sangat terharu baca cerita ni.
Post a Comment