Tuesday, February 8, 2011

*kesederhanaan yang mempersonakan*..

Salam....

Well, hari ni Fie rasa macam *woke up on the wrong side of the bed pulak*.. terasa syahdu je.. bad mood pun ade.. mungkin Fie patut berhijrah. InsyaAllah, moga - moga, permintaan hati ni akan ku lakukan dengan rasa keinsafan dan keikhlasan untuk suamiku, diriku, anakku dan satu - satunya agama ku. mudah mudahan akan diperkenankan Illahi.

tengah - tengah Fie surf Youtube untuk mencari jawapan, Fie terjumpa satu movie ni. agak menarik jugak la untuk ditonton. bila tengok tajuknya. MasyaAllah. terusik pulak hati.
Membaca  tajuknya je dah buat hati ni tersentuh. 


sedihkan? erm, movie ni diadaptasi dari novel Asma Nadia actually.. dan pada imaginasi terlampau Fie, Emak ni sangat miskin, anaknya pun tak dapat nak bawak Mak untuk pergi Haji. aduhhhh.. Ya Allah.. so Ironic. cerita ni sebenarnya pedoman untuk kaum Muslim. sesungguhnya jika kita susah, masih ada lagi yang susah dari kita. melihat keadaan Emak ni. mata Fie tak berhenti - henti berkaca. sedihnya, syahdunya, sebaknya. Fie hayati film 'sederhana' ni dengan indah dan sepenuh jiwa. sayang kalau terlepas babak - babak yang kebanyakkannya dialek Indonesia sedikit susah untuk difahami. ada juga diselitkan kisah orang kaya yang hanya menggunakan gelaran *HAJI* itu sebahagian dari agenda dan kepentingan politik. 

MasyaAllah. alangkah bagus kalau penerbit filem di Malaysia buat filem yang seperti ini. keluar dari kotak fikiran akal manusia. ada orang yang macam ni. cuma kita je tak tahu dan tak nak ambil tahu. cerita cinta kat Malaysia ni dah berlambak dah. cakap je la, cerita mana kat Malaysia ni yang tak ada sentuh soal young men & young women in love. tapi cinta kepada Allah, cinta kepada ibu bapa.. sangat kurang. boleh dikira dengan jari.

so, kepada sesiapa yang baca blog Fie ni, Fie sangat menggalakkan korang untuk tengok cerita ni. hayati lah.  cerita ni tentang ketulusan hati dan kerinduan kepada Allah s.w.t,  serta cinta yang sangat luar biasa dari seorang anak kepada ibunya. Fie faham, mungkin sesetengah tu cakap Fie sibuk dengan cerita Indonesia, tak habis - habis Indonesia. tapi Fie cuma nak berkongsi sesuatu yang mungkin suatu hari nanti kita juga akan alami. since tambang Haji sekarang pun bukannya murah lagi. agaknya kalau Fie tanye korang, buku Tabung Haji pun belum tentu korang ada.. kan? be honest to ourself , that's much better. so marilah kita Muhasabah diri. semoga hidup kita ni lebih Barakah. hidup kita hanya buatNya dan Mati kita juga hanya untukNya yang satu. InsyaAllah. Allahu Akbar. 

*biayanya tiga puluh jutaan, emak nabung lima tahunan baru dapat lima juta, berarti kalau biar cukup tiga puluh juta mesti nabung dua puluh lima tahun lagi..
sekarang emak umurnya 61, nanti bisa naik haji umur 86.. ada umur ga ya???*




xoxo, 
 

No comments: