Friday, October 5, 2012

Bila bangsa melayu yang lebih banyak jadi KULI!!!!

 Aduh.. entry ni dalam emosi yang sangat-sangat tak berapa nak okay. Sangat – sangat terganggu emosi bila Fie dengar cerita dari seorang teman lama.. terasa kesian pulak orang melayu nowadays. Mereka tak sanggup nak jadi pembantu atau bahasa yang lebih tepat KULI.. tapi, entah kenapa banyak sangat race lain dalam Malaysia ni yang lebih berjaya dari bangsa bumiputra sendiri.. kenapa??? Kesian Melayu ni…
  1. Nama je kerani, tapi buat kerja dah macam pekerja yang buat kerja production.
  2. Pekerja perempuan kena angkat barang yang lebih dari 35 kgs!!! Biar betul????
  3. Gaji, at least 7hb , dah release tapi ada yang sampai 8hb pun masih tak dapat lagi.. macamana tu?
  4. Semua kerja, dari admin sampai cleaning, semua kena buat (termasuk basuh jamban & vacuum)
Serba sedikit yang diceritakan.. yang lain – lain tu tak tau lagi.. Aduh, Malaysia.. Kesian hamba Allah tu. Pekerja lelaki relax!!..Yang perempuan pulak kena buat.. Tak tau kenapa dan tak tau nak tanye pada siapa.. Kalau mengadu, of cos lah nama pengadu akan didedahkan.. tu yang tak mau tu.. lepas turun court, mesti dicari pulak pengadu.. dah kena parang..

Apa solution untuk kes ni??? Kesian bangsa sendiri…

p/s : Fie bukan racist.. tapi kenapa bangsa lain buat macam ni? Patutkah kena ada garis panduan bagi majikan yang berbangsa lain-lain??? Entah…